De retailersector = hedendaagse slavenhandelaars!

Zonder schuldbesef blijven de retailers alle verantwoordelijkheid rond duurzame samenwerkingsvormen met onze boeren van zich afschuiven. Zonder schuldbesef blijft de retailsector de primaire producenten verder uitpersen. Kortom, de retailsector in de 21ste eeuw zijn eigenlijk hedendaagse slavenhandelaars.
We beseffen het heel goed: dit zijn harde woorden. Maar wij horen deze woorden elke dag bij onze Vlaamse landbouwers. En ongelijk kunnen we hen niet geven.
Toen we deze zomer ons ongenoegen uiten richting Albert Heijn en Aldi, en bij uitbreiding aan de volledige retailwereld, dit rond de prijsvorming in hun winkels kregen we bijna steeds volgende uitleg: “Helaas, het zijn niet wij, maar het is de marktwerking en de concurrentie die zorgt voor de prijsvorming.”
Dit is een flagrante leugen. Het is de strijd om de laatste consument die uit haar voegen barst. Op elke hoek van de straat vindt je een niet een, maar meerdere grootwarenhuizen, elk op zoek naar klanten. De jacht op klanten wordt gevoerd met stuntprijzen op verse producten. Dit is enkel mogelijk door de primaire producent als slaven te behandelen.

Lees verder door te klikken op 'download PDF'