Prettige vakantie afnemers!

Wat voor een jaar is het wel niet geweest! Maar gelukkig, de tijd van vakantie is aangebroken. Veel arbeiders, bedienden, kaderleden, bedrijfsleiders zullen er op uit trekken na dit moeilijke jaar.
En bij de start van deze vakantie gaat namens de ABS-varkenshouders onze grote dank vooral uit naar de slachthuiswereld, de verwerkers en de handelaars. Zij zijn erin geslaagd om hun winsten op peil te houden. Meer zelfs: jullie zijn erin geslaagd jullie winsten nog te vergroten. Dit terwijl de consumentenprijs voor varkensvlees in veel gevallen daalde. Gestegen grondstoffenkosten, extra dierenwelzijnseisen, meer milieu-eisen, … jullie hadden er allemaal geen oren naar. Het enige dat telde: jullie moesten en jullie zouden jullie marges halen. Chapeau het is jullie gelukt!
Voor veel varkenshouders zit een vakantie er niet in. Werken zal het zijn. Hard werken! De gemaakte put proberen te dichten, alhoewel het, allicht nog altijd “verkopen met verlies” zal zijn.
De boer is de zwakste schakel in de keten. Wel, die zwakste schakel is kapot. De boer is gebroken, zowel op financieel vlak, maar zeker en vast ook op mentaal vlak.  U ligt daar vandaag niet wakker van. Maar wees gerust, morgen zal u daar wel wakker van liggen.
Dus stap nu maar met een gerust gemoed en een goed gevulde bankrekening met jullie gezin op dat vliegtuig of in die wagen richting Zuiden. Hopelijk hebben jullie een toffe en zonnige vakantie. U hoort zeker van ons na jullie mooie vakantie. En onze boodschap zal dan luid, klaar en duidelijk zijn!

Voor meer info: Vergote Bart, varkenshouder en woordvoerder namens de ABS-varkenshouders